مهندسي مكانيك خودرو
مهندسي مكانيك خودرو



 

ایمنی در خودرو

سيستم پايداري الكترونيكيEsc( Electronic stability control) :

ESC فناوري بيش از موفقيت در عرصه ايمني خودرو است. اين سامانه دري را به‌روي انواع مختلف و جديد سامانه هاي هوشمند مي گشايد که از حسگرها و رايانه براي پيش بيني و واکنش در برابر خطرات، آن هم مستقل از راننده، استفاده مي کند

ESC به حفظ وسيله ‌نقليه در راستاي جهت موردنظر را ننده، کمک مي کند.

دسته اي از قواعد رياضي که فرمان مي دهد که چگونه سامانه در هر پيشامد ممکن رفتار کند. الگوريتم هاي ESC داده ها را از حسگرها جمع آوري کرده و آن را با مدل رفتار خودرو 50 تا 150بار درثانيه مقايسه مي کند و همواره به‌دنبال مواقعي از ناهماهنگي است که زاويه چرخ ها به يک سمت باشد، اما خودرو مسير خود را به درستي در جهت چرخ ها طي نکند.

حال اگر راننده در حال ور رفتن با راديو باشد يا اينکه خواب آلود باشد و فاصله اش با خودروي روبه رو نزديک و نزديکتر شود کنترل فعال حرکت ترمزها را در يک سري واکنش سريع به‌کار مي اندازد. اما تحقيقات ما نشان مي دهد که تقريباً همه هنگام ترمز شديد خودرو به روبه روي خود نگاه مي کنند.

اگر راننده هنوز هم حرکتي نکند و واکنشي به اين ترمز ناگهاني نشان ندهد و فاصله خودروي روبه رو کمتر و کمتر شود، اين سامانه به کيسه هاي هوا اعلام مي کند که آماده باشند بدون اينکه ديگر نياز باشد از حسگرهاي شتاب سنج دستور بگيرند.اين سامانه همچنين خودرو را براي تصادف آماده مي کند. به‌طور خودکار سرعت خودرو را کم مي کند شيشه ها را بالا مي برد و سانروف را مي بندد کمربندها را تنگ تر مي کند و صندلي ها را طوري تنظيم مي کند که سرنشينان از زير صندلي ها سر نخورند و به زير داشبورد نروند.»

تست تصادف

پروفسورkoebler  :

وظیفه یك وسیله نقلیه موتوردار این است كه انسانها و یا كالا ها را با حفظ حداكثر ایمنی ،سرعت و راحتی از نقطه A به نقطه B منتقل کند.

NHTSA  (National highway traffic safety  ) :

سازمان ایمنی حمل و نقل در جاده كه یك سازمان دولتی در آمریكا است (NHTSA) از یك سیستم ٦ ستاره ای برای اعطای امتیاز ایمنی برای تمامی وسائط نقلیه ای كه به امر جابجایی افراد در آمریكا می پردازند استفاده كرده است

در این روش از دو آدمك مجهز به پیشرفته ترین دستگاههای جمع آوری اطلاعات هستند استفاده شده كه بر روی صندلی های جلوی یك خودرو در حالی كه كمربند ایمنی را بسته اند قرار داده شده اند و خودرو در حالیكه با سرعت حدود 48 كیلومتر در ساعت در حال حركت است به یك مانع بسیار محكم که غیر قابل تغییر شكل است كوبیده می شود .

به این روش NCAP ( New Car Assessment Program ) یا برنامه اندازه گیری و برآورد خودروی جدید اطلاق می شود

در این برنامه میزان حركت و سرعت حركتی كه سر و سینه و استخوان ران در اثر برخورد انجام می دهند در داخل خود آدمك هااندازه گیری شده و اعداد بدست آمده در داخل یك معادله ریاضی گذارده می شوند . نتیجه ای كه از محاسبات این معادله بدست می آید نشان دهنده ی ضریب ایمنی خودرو است .

اين ابزار ها شامل :

1.شتاب سنج

2.سنسور فشار

3.سنسور حرکت

تست تصادف

 

ايربگ:

کیسه های هوای خودرو طی سالیان طولانی در حال توسعه بوده اند. در واقع ایده استفاده از یک بالش نرم در برابر برخورد، بسیار جذاب بوده است و اولین ثبت اختراع درباره یک وسیله قابل انبساط برای خوردن به آن در هنگام تصادف برای هواپیماها طی جنگ جهانی دوم انجام شده است. در دهه 80 اولین کیسه هوای تجاری شده در خودرو کار گذاشته شد و از سال 1998وجود کیسه های هوا در سمت راننده و سرنشین جلو در امریکا الزامی شده است

ایربگ یا کیسه هوا

هدف هر سیستم مهارکننده کمکی ، کمک به متوقف کردن سرنشین با ایجاد کمترین آسیب ها به وی است. کاری که یک کیسه هوا انجام می دهد کاهش سرعت سرنشین به صفر با کمترین آسیب یا بدون آسیب است

کیسه هوا باید در کسری از ثانیه در فضای بین سرنشین و فرمان یا داشبورد عمل کند. برای این که سیستم بتواند به جای آن که سرنشین را به صورت ناگهانی متوقف کند، حرکت آن را آرام کند حتی کوچکترین مقدار فضا و زمان ارزشمند است.

اجزای اصلی سیستم کیسه هوا عبارت اند از

1- کیسه هوای راننده و سرنشین

2- چراغ هشدار دهنده

3- کلیدهای صندلی سرنشین

4- باد کننده اتشی

5- مشتعل ساز

6-حسگرهای ضربه

7- واحد کنترل الکتریکی

سیستم های جدید کیسه هوا:

1.سنسورهای وزن

2.نشانگر مادون قرمز

3.حس کننده های بازتابی

كمربند ايمني:

ايده اصلي كمربند ايمني بسيار ساده است هنگام توقف ناگهاني خودرو ، كمربند ايمني از پرتاب راننده و سرنشين جلو به سمت غربيلك فرمان ، شيشه و يا داشبورد جلوگيري مي كند. اما چرا اين اتفاق رخ ميدهد؟

جواب :به دليل اينرسي فرد و ادامه حركت فرد

امروزه دو نوع سیستم قفل شونده متداول وجود دارد :

سیستم های تحریک شونده توسط حرکت ماشین

سیستم های تحریک شونده توسط حرکت کمربند

سیستم نوع اول زمانی که اتومبیل خیلی سریع کاهش سرعت می دهد (مانند زمانی که به چیزی برخورد می کند) قرقره را قفل می کند.تصویر زیر ساده ترین نمونه این طرح را نمایش می دهد

کمربند ایمنی

 

سیستم قفل نوع دوم قرقره را قفل می کند.سرعت چرخش قرقره نیروی محرک در بیشتر طرح ها را تشکیل می دهد

کمربند ایمنی در اتومبیل

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 6 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |